Archive for March 2011

Microsoft Office 365 – Demo Showcase

Nedenstående links, lister en række informative videoer af de forskellige services der indgår i Office 365.

Office 365 for enterprises: Introducing Office 365.
http://demoshowcasesuite.com/demos/88b77606-d980-42b6-87ca-1a55c0db4f70

Office 365 for enterprises: Connecting with people and information in new ways.
http://demoshowcasesuite.com/demos/e893df78-1a43-415f-97db-105840d43ae9

Office 365 for enterprises: Scheduling and running meetings with ease.
http://demoshowcasesuite.com/demos/93d6132f-8ba2-4df5-a6d0-09b7d02119b8

Office 365 for enterprises: Collaborating on documents and sharing business information.
http://demoshowcasesuite.com/demos/5d8dab6a-6897-4b12-a416-98a5071fe309

Office 365 for enterprises: Being productive on the go.
http://demoshowcasesuite.com/demos/27bb5cd3-a3a4-41b7-be9a-0be243b49fbf

Office 365 for enterprises: Keeping your IT department in control.
http://demoshowcasesuite.com/demos/cbfca206-592e-41bb-b0f1-85d9a370a1be

Hvad Microsoft Office 365 erstatter i infrastrukturen

Jeg vil i denne blog-post prøve at beskrive de hardware og software elementer, Office 365 erstatter i infrastrukturen for en given virksomhed.
Udfra det, kan man så lave en cost analyse af, hvilken driftbesparelse man kan opnå ved at migrere til Microsoft cloud løsning.

Lad os starte med at se på, hvilke services der indgår i Office 365 p.t. De er som følger.

Office Professional Plus
Exchange Online
SharePoint Online
Lync Online
Backups
24/7 support service 
Opdateret  software 
Sikkerhed: Antvirus – Antispam – Geo redudante datacentere – overvågning med SLA kompensation
99,9 oppetid med SLA kompensation

Liste priser for Office 365 er p.t. angivet som følger.
Bruger med fuld adgang til alle services (Information Worker) = 24$ pr. måned = 288$ pr. år
Bruger med begrænset adgang til services (kiosk workers) = 2$ pr. måned = 24$ pr. år.

Hvis vi så beregner ovenstående udfra 1000 brugere i en virksomhed, hvoraf 150 af dem er “kiosk workers”, bliver udgiften som følger:
850 x 288 = 244800$ pr. år
150 x 24 = 3600$ pr. år

Ialt bliver det så = 248400$ pr. år. Omregnet til danske kroner, bliver tallet = 1.333908 kr pr. år.
Udmiddelbart kan denne pris godt virke som en show stopper for cloud projektet.
Men hvad erstatter Office 365 i virksomhedens infrastruktur og hvad er prisen hvis man selv skulle hoste disse services internt (on-premise).
Nedenstående lister de minimus hardware og software elementer der tilsammen udgør de førnævnte Office 365 services.

Antal (stk)    Beskrivelse
1                  Nyt SAN til Exchange – SQL – Lync services + evt backup
2                  Servere i failover cluster til Exchange maildbox store
2                  Servere til Exchange CAS/HUB roles
3                  Servere i failover cluster til Lync frontend servers + roller
2                  Servere til SQL failover cluster
3                  Servere til Sharepoint farm (workspace/team/extranet)
1                  Server til Backup
6                  Windows 2008 R2 Enterprise licenser
7                  Windows 2008 R2 Standard licenser
2                  Exchange server Enterprise licenser
2                  Exchange server Standard licenser
3                  Lync Server Enterprise licenser
2                  SQL Server Enterprise licenser
3                  Sharepoint Enterprise licenser
1                  Backup Server licens
1000             Office Professional Plus CAL
1000             Exchange Client CAL
1000             Lync Standard Client CAL
1000             Sharepoint Enterprise Client CAL

Ovenstående er for mig at se, de rå minimus opstartsomkostninger. Hertil skal man påregne følgende driftomkostninger.

Årlig software assurance(SA) på server og client software.
Backup, Antivirus og overvågnings-klienter.
Antispam løsning.
Etablering af testmiljø til feks disaster recovery og opgraderings projekter.
Strøm og netværks enheder.
Etablering af en eller flere services til diverse geografiske adskilte afdelinger/lokationer/datterselskaber.
1,5-2 IT medarbejdere til samlet drift og dokumentation af ovenstående pr år.
Omkostninger ved nedetid og datatab.

Jeg vil ikke her sætte tal på de enkelte hardware og software elmenter, idet det kan variere meget alt efter hvilke indkøbsaftaler en virksomhed har.
Men jeg har personligt svært ved at se, hvordan de samlede driftomkostninger ved at hoste alle services selv, kan blive lavere end 288$ pr. medarbejder årligt.
Hvis dine beregninger kommer frem til samme resultat til fordel for Office 365, så har du en god business case til at implementere Office 365 i din virksomhed.

Microsoft Office 365 Fact Sheet med liste priser kan downloads via nedenstående link.
http://www.microsoft.com/presspass/presskits/office/online/factsheets.aspx

Microsoft Office 365

Office 365 er et nyt online produkt fra Microsoft, som afløser den nuværende “Business Productivity Online Standard Suite”(BPOS) platform.
Office 365 er en fleksibel cloud løsning, som henvender sig til alle typer virksomheder, små som store.
Det er en såkaldt “Software-as-a-Service” (SaaS) som giver en fælles kontorplatform på tværs af medarbejdere/afdelinger/lokationer i en given virksomhed.
Denne service består af følgende elementer. Se de enkelte links for mere info.

Office Professional Plus.
http://office365.microsoft.com/en-us/office-web-apps.aspx

Exchange Online.
http://office365.microsoft.com/en-us/exchange-online.aspx

Sharepoint Online.
http://office365.microsoft.com/en-us/sharepoint-online.aspx

Lync Online
http://office365.microsoft.com/en-us/lync-online.aspx

Med Office 365 kan alle virksomheder nu få adgang til Microsoft enterprise services med cloud brugerprofiler, der giver adgang til hele eller dele af produktivitetsplatformen.
Samtidig bibeholder man flekseblititen for at kunne blande cloud og on-premise. Således vil virksomheden f.eks. kunne køre dele af mail systemet on-premise og dele i cloud.
Hvis man p.t er en virksomhed der står overfor at skulle udskifte sin eksisterende IT-platform (Notes, MOSS 2007/Exchange 2003/2007), skal man seriøst se på de muligheder som den kommende Offie 365 tilbyder. Dette gælder også for virksomheder i vækst/forandring. Det kunne feks være virksomheder, som etablerer afdelinger/selskaber andre steder i verden.

Rent teknisk giver Office 365 nu også mulighed for, at brugerne kan benytte deres eksisterende Active Diretory bruger-account, som giver single sign on (SSO) til Office 365.
På den måde sikre man at brugerne får en god brugeroplevelse uden at skulle logge ind flere gange til de enkelte systemer.
Det sker via Active Directory Federation Services (ADFS), som skal konfigures on-premises. For mere info til dette, se nedenstående link.
http://blogs.technet.com/b/identitymanagement/archive/2010/11/06/teched-europe-identity-and-access-sessions.aspx

Office 365 beta launch sker fra april måned i år og vil gå live hen over sommeren 2011.
Man kan tilmelde sig til Office 365 beta program via nedenstående link.
http://office365.microsoft.com/en-US/office365-beta.aspx

Office 365 Beta Service Descriptions.
http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=6c6ecc6c-64f5-490a-bca3-8835c9a4a2ea

Hvordan kommer jeg i gang med Office 365, herunder planlægning kan ses på dette link.
Office 365 – Get started with your deployment today.
http://www.microsoft.com/online/deploy.aspx